Victrix cyklen

 Et ægte dansk bidrag til cyklens udvikling.

 1922 - 1942 

Patentet for Victrix cyklen blev udstedt til mekaniker Hans Peter Olsen d. 5 februar 1920 med tilbagevirkende kraft fra d. 10 januar 1919. Der blev dannet et produktionsselskab med en aktiekapital på 25.000.- til varetagelse af produktionen, selskabet startede produktionen i Nyhavn og den varede til 1931 hvor selskabet trådte i likvidation. Salget varetages i den periode af Cykelforretningen Chr. Gottschalcks eftf. på Rosenborggade 7 - 9. Efter likvidationen overtog Hillerød Maskinfabrik & Kedelsmeide rettigheder og værktøjer og fortsatte produktionen frem til 1936, hvorefter Cykelhandler Tage Morgan, Jagtvej 118, overtog lagret af stænger og fittings og nogle få maskiner og derved kunne fortsætte samling og salg af Victrix cyklen frem til slutningen af 1942 hvor den udgik af forretningens sortiment

 CYKLENS KONSTRUKTION. 

Cyklens stel og forgaffel er lavet af massive stænger af fjederstål i varierende tykkelser, alle samlestykker (fittings) er helstøbte og udboret med konisk hul der ender i et højregevind som passer til stængerne med tilsvarende konus og gevind. Stellet skrues sammen og låses til sidst med kraftige spændklemmer som samtidig fungerer som skærmfæster. Cyklen er i kraft af fjederstålsstellet meget blød og eftergivende hvilket skulle være en stor fordel på den tids veje, men min erfaring siger at man også hurtigere bliver træt på grund af det eftergivende stel. I følge vore oplysninger er cyklen produceret i ca. 20.000 eksemplarer størstedelen som alm. herre og damecykler, dog er der eksperimenteret med en model med kardantræk (kendes kun af omtale). Standardtypen var med sort stel og forgaffel samt sort styr med drejede træhåndtag, den kendes også i en grå udgave med forniklet styr og sadelpind. I en annonce i fagbladet Styret 1925 skulle 2 spejdere starte fra Rådhuspladsen den 27 september og køre jorden rundt for at teste cyklens fortræffeligheder, de startede også under stor presseopmærksomhed og skulle løbende sende beretninger hjem til medierne om turens forløb, men man hørte aldrig mere til dem og efter mine samtaler med en tidligere ansat på fabrikken blev det opklaret. Da de nåede til Korsør var de simpelthen så trætte at de opgav og kørte i al stilhed hjem til deres forældre. Annonce fra "Kritisk Revy" 1926 lyder som følgende. 

VICTRIX 

Fremtidens cykel, er smuk fordi den betegner en revolutionær forbedring, 

dens fjedrende stel består af tynde, massive stålstænger og er absolut brudfri.

 Det gør kørslen let og behagelig og sparer gummi. 

PJ VICTRIX-KUFFERT 

I forbindelse med modernisering af cykelforretningen på hjørnet af Tagensvej og Jagtvej i København, ringede ejeren i 1988 til os om vi var intereserede i nogle gamle ting han havde i kælderen, og selvfølgelig hentede vi det så hurtigt som vi kunne, det gør vi altid når nogen vil skænke os effekter. Den største ting i kælderen var en gammel fodbetjent drejebænk som var intakt dog var den forberedt for motordrift, inde under drejebænken lå en del gl. affald og metal der var også en tung kasse, så vi læssede det hele og kørte hjem, så skulle vi kigge på sagerne og stor var vor overraskelse da den tunge kasse viste sig at indholde en trækuffert med messingbeslag og da den blev åbnet viste den sig at indeholde en masse stænger og fittings de fleste af dem flot forniklede enkelte lidt rustne, stængerne kunne samles til et Victrixstel vi kunne se af de overskydende stænger at der oprindelig har været til to cykler, nuværende vægt 21,5 kg. så hvis det hele havde været der ville kufferten nok veje ca. 25 kg. Vi kunne så regne ud at den var kommet dertil dengang Tage Morgan havde forretningen fra 1921 til 1950 han overtog resterne af Victrixproduktionen i 1936 så den er nok kommet på det tidspunkt. Vi har fornyelig fået information om at der nok har været 2 kufferter men kun denne har overlevet årenes gang. Og hvad har den så været brugt til ?. Ja se vi kan kun komme frem til, at det var repræsentanterne der havde den med når de skulle sælge den til andre cykelhandlere, dengang rejste de meget med tog og bus og de korte ture cyklede de, så har det været mest praktisk at de var pakket ned. Jeg tror at vi i de kommende år får mange flere oplysninger fra de ivrige Victrixentusiaster som går meget op i denne danske cykel.

 Peder Johansen